Jak vypadají hyeny v obchodech bez otevírací doby
Stejně tak, jako se obchodníci z kamene nebo těch papundeklů, co z nich staví Penny a Lidl, a jimi nasmlouvané agentury snaží nesmlouvavě zjistit, kdo jsou slečny a dámy, které mají ten čas a prachy potloukat se o jedenácté dopolední klimatizovanými shopping mally, vlézt do každého butyku a z každého druhého vylézt s taškou navíc, tak se jiné agentury snaží zjistit, jaká zvěř vtrhává do internetových obchodů. Je to určitě komunita roztodivná a nalezneme v ní kohokoliv, kdo má mozek na správné straně těla, ale přesto bych si přál – právě v rozporu s těmi vymydlenými blondýnkami (blondýny mi prominou), které nakupování považují za součást své pečlivě budované image – abychom my, nakupující ozářeni světlem monitoru, byli trochu méně upravení, celý den u poče v pyžamu sedící, dojídající tvrdý rohlík od včerejší snídaně…, zkrátka takoví, mezi které se člověk nestydí patřit. Níže uvedená výsledky výzkumu o tom možná částečně vypovídají.
Nakupování na internetu
Počet obyvatel České republiky, kteří nakupují zboží a služby prostřednictvím internetu, stále roste. Zatímco před třemi lety mělo zkušenost s online nakupováním 12 % populace ČR ve věku nad 15 let, v současné době tento podíl činí již 28 %.
Mezi nejoblíbenější komodity nakupované na internetu dlouhodobě patří oblečení, elektronika, knihy, domácí spotřebiče, audiovizuální nosiče a počítače. Toto zjištění vyplývá z výsledků výzkumu, který realizuje agentura Factum Invenio.
Více než čtvrtina (28 %) obyvatel ČR ve věku nad 15 let disponuje zkušeností s online nakupováním. Meziročně (ve srovnání s červnem 2007) se tento ukazatel zvýšil o 7 procentních bodů. V červnu 2006 mělo alespoň jednu zkušenost s nákupem na internetu 16 %, v květnu 2005 12 % populace. Roste také podíl zkušených zákazníků internetových obchodů. V současné době 6 % Čechů uvádí, že prostřednictvím internetu uskutečnilo více než 10 nákupů. Před třemi lety podíl takto aktivních zákazníků dosahoval 2 %.
Internet využívají k nákupu spíše muži než ženy (31, resp. 25 %). Obliba internetových obchodů závisí také na věku, vzdělání či příjmu. S rostoucím vzděláním a příjmem roste počet online nakupujících, v případě věkové struktury je situace opačná. Zatímco ve skupině lidí ve věku 21 až 30 let nakupuje na internetu 49 %, ve skupině 51 až 60 let pouze 14 %.
Přestože se online nakupování v ČR rozvíjí, stávající situace stále zdaleka nedosahuje stavu především v západoevropských zemích. Podíl nakupujících na internetu je v Norsku, Dánsku, Švédsku, Nizozemí, Velké Británii nebo Německu několikanásobně vyšší než v ČR.
Skladba často nakupovaných komodit se v posledních letech příliš nemění. Mezi nejoblíbenější zboží nakupované na internetu patří oblečení, elektronika, knihy, domácí spotřebiče, audiovizuální nosiče a počítače včetně příslušenství. Přesto lze v tomto ohledu vysledovat určitý posun. Mírně klesá zájem o nosiče typu CD, DVD, naopak roste poptávka po zájezdech, letenkách a oblečení.
Nejpoužívanějším způsobem platby za objednané zboží zůstává dobírka, ale vzhledem k tomu, že stále více zákazníků preferuje převod z účtu, je možné předpokládat, že v blízké době se nejběžnějším způsobem platby v internetových obchodech stane právě převod z účtu. Roste i podíl platících kreditní kartou, ale ochota zákazníků používat kartu pro platby na internetu je ovlivněna obavami z nedostatečné bezpečnosti této metody.
PO ČTENÍ SE PROCVIČ A UDĚLEJ ALESPOŇ JEDEN KLIK